-
Количката е празна!
Кварцовите часовници, макар и не толкова деликатни, колкото механичните, също изискват периодично обслужване. Днес ще разгледаме най-често срещаните въпроси за механизмите на кварцовите и автоматичните часовници като спиране, изоставане, избързване, изтощена батерия, профилактика и други.
Първата стъпка е да се провери дали батерията е изтощена. Повечето кварцови часовници са проектирани да издържат около 2 години. Някои модели обаче могат да имат удължен живот на батерията до 3 или повече години. Квалифициран часовникар трябва да провери батерията и състоянието на клемите.
Това може да означава, че часовникът няма достатъчно мощност да задвижва секундарната стрелка. Най-вероятно това е сигнал за изтощена батерия, но може да бъде индикатор за нужда от основен ремонт на зъбното колело на секундарната стрелка.
Прочетете още: Защо часовниците изостават?
Това може да е признак за проблем с електрониката на часовника. Когато корпусът се нагрее от кожата, металът се разширява и може да прекъсне контактите. Това изисква диагностика и ремонт в оторизиран сервиз.
Този проблем най-често се дължи на механизма на датника, тъй като в полунощ се извършва автоматичната смяна на датата. Проверка в сервиз ще разреши проблема.
Можете бързо да решите проблема, като дръпнете коронката в крайно положение и превъртите стрелките с 12 часа напред. Така вместо в 12:00ч на обяд, датата ще се сменя в 12:00ч полунощ.
В зависимост от вида на механизма, това може да бъде настроено много лесно без да се отваря часовника за ремонт. Просто посетете квалифициран часовникар, за да се направи необходимата корекция или проверете за видеа с инструкции в Youtube, ако знаете кода на механизма на вашия часовник.
Честото използване на функцията хронограф и постоянното му активиране значително ще съкрати живота на батерията, понеже е необходима повече мощност на механизма, когато се активират всички функции. Не е препоръчително да пускате функцията хронограф/хронометър непрекъснато. Всъщност някои електронни хронографи/хронометри спират да работят автоматично, ако бъдат оставени активирани за по-продължителен период от време. За да спестите енергия от батерията, най-добре е да спрете функцията хронограф, когато нямате нужда от нея.
Много кварцови часовници имат индикатор за изтичане на живота на батерията (EOL - End Of Life). Не е препоръчително да сменяте батерията, докато не е необходимо, за да не нарушите фабричните уплътнения, които осигуряват водоустойчивостта на часовника.
Прочетете още: 7 съвета за удължаване на живота на часовниците
Животът на батерията зависи от възрастта на часовника и броя на функциите. Стандартната батерия трябва да издържи поне 1 година при кварцовите часовници.
Няколко фактора могат да причинят този проблем. Най-честото обяснение е, че контактната пружина на алармата не е в правилното положение и не докосва задния капак. Друга възможна причина може да бъде неправилно поставен или разместен механизъм в корпуса или да има проблем с контактната плоча на алармата. Обикновено часовникът трябва да бъде изпратен в оторизиран сервиз.
Когато часовникът падне на земята, внезапният удар може да доведе до счупване на оста на едно или повече колела. Най-често се счупва балансиращата щанга или оста на колелото, което издава шума от тик-так. Решението е ремонт в сервиз за часовници.
Автоматичните часовници първо трябва да се навиват, за да стартира работата на механизма. Това се извършва чрез ръчно навиване на короната или чрез носене на часовника за достатъчно време. Ако часовникът е напълно навит и все още изостава, това е индикатор, че е нужна поддръжка. Повечето производители препоръчват профилактика на всеки 4 до 5 години.
Това е типично явление при автоматичните часовници и може да е признак за няколко проблема. Един от тях е, че часовникът не е навит достатъчно от движението на китката, което е типично при автоматични модели. Ако не сте достатъчно активни, часовникът може да спре да работи. В други случаи може да е необходима подмяна на износената пружина.
Часовникът е фино настроена мини-машина. Подобно на автомобилния двигател, смазките трябва да се сменят периодично, обикновено на всеки 3-5 години, за да се поддържа оптимална точност. Рутинната профилактика при квалифициран часовникар ще реши този проблем.
Това може да се дължи на няколко фактора. С течение на времето вътрешните лубриканти могат да се стекат към космената пружина и да причинят залепване към други метални части. Изпускането на часовника също може да предизвика този проблем, а понякога е резултат от намагнетизиране на механизма.
Това се случва при часовниците с функция за ръчно навиване и показва, че основната пружина е счупена. Механизмът има стопер, който създава съпротивление при навиване, за да предупреди, когато часовникът е навит напълно. Главната пружина трябва да бъде сменена от квалифициран часовникар.
Вътрешните силиконови уплътнения, които правят часовника водоустойчив, може да се нуждаят от подмяна или часовникът може да е бил изложен на влага, докато короната не е била прибрана правилно. При някои модели коронката е на винт. Уплътненията на коронката, стъклото и задния капак трябва да бъдат заменени с нови. Часовникът трябва да се подсуши възможно най-скоро, понеже в противен случай може да корозират вътрешните компоненти. След смяна на уплътненията се тества в барокамера. Важно е притежателите на водоустойчиви часовници да са наясно, че водоустойчивостта не е постоянна характеристика и изисква да се поддържа чрез редовно периодично обслужване.
Това обикновено се случва, когато дигиталният часовник е получил силен удар или е бил изпуснат. Цифровият дисплей е много тънък „сандвич” от стъкло, изпълнен с проводима течност. Като тази течност е замърсена или стъклото е напукано, се причинява изтичане на въздух и разтичане на проводимата течност. Това може да бъде много скъп ремонт и в зависимост от стойността на часовника, замяната му може да бъде най-икономичната алтернатива. Цифровите часовници от по-висок клас трябва да бъдат изпратени до сервизния център на производителя.
Контактните клеми, свързващи цифровия дисплей с електрическата верига на часовника, са повредени от удар или контактните точки са корозирали. Това не позволява на секциите да получат необходимото напрежение за активиране на сегмента на дисплея. При по-евтините дигитални часовници ремонтът може да струва колкото самия часовник. Ако клиентът иска часовникът да бъде ремонтиран, той ще трябва да бъде изпратен до сервизния център на производителя. Цифровите часовници от по-висок клас могат да бъдат ремонтирани на разумна цена в сравнение с закупуването на нов часовник, но те също трябва да бъдат изпратени до сервизния център на производителя.
Аналогово / цифровите комбинирани часовници притежават два независими механизма. Най-често тези механизми се захранват от две различни батерии. Затова е възможно при изчерпване на живота на батерията на единия механизъм, другият да си работи нормално. Проблемът се решава със смяна на батерията в сервиз.
Бутоните имат стебло, прикрепено към долната им страна, което се придвижва в тръба, разположена вътре в часовника, когато е натиснато. Вътре в часовника малка пружина, която изтласква стъблото обратно, когато бутонът бъде освободен. С течение на времето в тръбата може да се натрупа мръсотия, в резултат на което пружината да не може да възстанови бутона в първоначалното му положение. Пружината най-вероятно ще трябва да бъде заменена в сервиз, за да се реши проблема.
Вижте още: Списък с оторизирани часовникари в България