-
Количката е празна!
Някои продукти определят марката. Всички знаем как изглежда един Jeep, или кой произвежда Big Mac. Светът на часовниците не е по-различен. Има новаторски часовници и емблематични дизайни. В редки случаи дадена марка може да създаде серия от разпознаваеми дизайни. Всички знаем за моделите Rolex Daytona, Submariner и Explorer.
Но при други марки това може да е един часовник. Един-единствен дизайн, който всички разпознаваме. Швейцарската компания Doxa има гама, изградена около един-единствен часовник - Sub 300 - цветен часовник за гмуркане, пуснат за първи път през 60-те години на миналия век.
Нека разгледаме по-отблизо швейцарската марка и този зашеметяващ часовник.
Марката е създадена от един основател в края на XIX век. Базиран в планината Юра, Жорж Дюкомен се занимава с часовникарство още от 12-годишен ученик. Всъщност историята започва много по-късно, през 60-те години на миналия век, когато се заражда спортното гмуркане.
Часовниците за гмуркане не са нещо ново. В началото на 50-те години на миналия век вече е имало няколко емблематични модела. На изложението за часовници в Базел през 1953 г. Blancpain дебютира с модела Fifty Fathoms, а Zodiac пуска първия модел Sea Wolf. Голямата новина през следващата година е Rolex Submariner - вероятно най-известният часовник за гмуркане в света.
Но Doxa пуска конкурент едва след десетилетие. Часовникът на Doxa e коренно различен и е предназначен за любители гмуркачи. За разлика от него, Blancpain е разработен в сътрудничество с елитния отряд SCUBA на френския флот. По онова време часовниците за гмуркане са имали милитаристична естетика.
Doxa - което на гръцки означава "слава" - е била утвърдена компания в този момент. Те са могли да възложат на екип да разработи часовник за гмуркане за широката публика. Само с помощта на прототипи на часовници с различни цветове на циферблата в езерото Ньошател те успяват да установят, че оранжевият цвят е най-лесен за разчитане под вода. И се възползвали от съветите на водолазите на борда. Водещи водолази от онова време, сред които и легендарният Жак Кусто, оказват влияние върху окончателния дизайн. Резултатът е зашеметяващ ярко оранжев водолазен часовник с отличителен корпус с възглавничка. Безелът е новаторски и включва таблица на американския флот за гмуркания без декомпресия.
Подобно на много швейцарски марки часовници, Doxa е силно засегната от въвеждането на кварцовите часовници през 70-те години на миналия век. Те се опитват да обединят ресурсите си с други подобни компании, но до 1980 г. вече не работят. През 1997 г. Doxa отново става семейна марка. Те са закупени от семейство Джени и постепенно започват да пускат нови часовници. Център на новата стабилност на Doxa е моделът Sub 300.
Часовниците Doxa са произведени в Швейцария. Те се сглобяват ръчно в Биел, Швейцария. Компанията има 130-годишна история и производството е изцяло базирано в Швейцария.
Общото мнение е, че Doxa произвежда часовници с добро качество. Етиката на марката е изградена върху висококачествени луксозни часовници, предназначени за използване във вода. В този смисъл часовниците Doxa се отличават със значителна водоустойчивост.
Вземете например модела Sub 4000t. Той има 1200М водоустойчивост, клапан за освобождаване на хелий и швейцарски автоматичен механизъм ETA с индикатор за резерв на мощността. Въпреки че часовниците Doxa са цветни и имат забавни имена, те са проектирани като инструменти, които да се използват в екстремни условия.
Когато дадена марка открие продукт, който се търси от публиката, тя ще се придържа към изпитаната формула. Doxa действат точно така. Ние знаем какво правят най-добре - часовници за гмуркане с цветни циферблатии корпуси с формата на възглавничка, произведени в Швейцария и с механично задвижване. Ние все още ги купуваме, а Doxa все още ги произвежда.
Компанията обаче не се отказва от иновации и понякога експериментирас различни материали за корпуса и допълнителни функции или със скромни естетически промени. Настоящите часовници на Doxa все още се харесват от потребителите, дали заради класическия си вид от 60-те години на миналия век, или заради модерните им интерпретации.