-
Количката е празна!
Швейцария отдавна има отлична репутация като производител на качествени часовници. Още от 18-ти век, когато майстори като Абрахам-Луи Бреге и Антоан Норбер дьо Патек поставиха основите на часовникарското изкуство, швейцарските часовници се превърнаха в символ на прецизност и изящество. Много от най-известните часовникарски компании като Rolex (основана през 1905 г.), Patek Philippe (1839 г.) и TAG Heuer (1860 г.) са базирани в Швейцария и голяма част от маркетинга, който тези компании използват, се основава на факта, че техните продукти са произведени в Швейцария.
Това е печеливша тактика, тъй като сред обществеността е създадено впечатлението, че швейцарските часовници са по-добри. Хората дори са готови да платят повече, отколкото биха платили за такива, произведени в САЩ или Япония. Според проучване на Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия от 2023 г., потребителите са склонни да платят до 30% повече за часовник с надпис "Swiss Made". Но какво точно представляват часовниците, произведени в Швейцария? Отговорът не е толкова очевиден, колкото ви се струва.
Ако си изкарвате прехраната с производство на часовници, не можете просто да изпишете думите "Swiss made" върху тях. Всъщност бихте могли, но ако го направите и не отговаряте на определени критерии, ще нарушите швейцарското законодателство. Страната има някои сравнително строги правила за това кои часовници могат и кои не могат да бъдат обозначени като произведени в Швейцария.
Всичко това изглежда доста объркващо, но до голяма степен е свързано с факта, че много части, дори за часовници, проектирани и сглобени в Швейцария, се произвеждат другаде. Още през 1971 г., швейцарското правителство въведе първите строги норми за етикетиране, които с времето стават все по-строги. През 2017 г. влязоха в сила последните промени в законодателството за "Swiss Made" обозначението, увеличавайки изискванията за локално производство.
Това радва много швейцарски часовникари, които са обезпокоени от факта, че някои производители, за да намалят разходите си, внасят части от чужбина, сглобяват ги на място и след това продават готовите продукти като швейцарски часовници. Очевидно е, че дългогодишните часовникарски компании като Omega (основана през 1848 г.) и Longines (1832 г.) нямат интерес техните продукти да бъдат омаловажавани от тези, сглобени от чуждестранни части.
Ето защо съществуват няколко основни правила, въведени със Swissness законодателството от 2017 г.:
Критерий | Изискване | Какво означава това |
---|---|---|
Общи производствени разходи | 60% от общите производствени разходи трябва да са в Швейцария | Включва проектиране и сглобяване |
Компоненти | Минимум 50% от стойността на сглобения часовник | Не означава, че половината от частите трябва да са швейцарски |
Производствен процес | 60% от производството трябва да се извършва в Швейцария | 40% от часовника могат да бъдат сглобени извън Швейцария |
Техническо развитие | 100% в Швейцария | Часовникът и механизмът трябва да бъдат разработени в Швейцария |
Това, че правилата все пак допускат доста части и работа, извършена извън Швейцария, несъмнено продължава да притеснява някои производители. Да се прави бизнес в Швейцария струва по-скъпо, и онези производители, които решат да възложат част от производството си на външни изпълнители, ще имат ясно изразено финансово предимство пред тези, които извършват цялата работа на място.
Според данни от Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия, средната заплата в сектора в Швейцария е около 5 пъти по-висока от тази в Азия, което обяснява защо някои марки търсят възможности за производство извън страната.
От друга страна, законът изисква всички разработки на часовника и механизма да се извършват в Швейцария, така че това поне гарантира, че дизайнерските и инженерните елементи на готовите часовници ще бъдат с швейцарски произход. Какво означава това за потребителите? За огромното мнозинство - не много.
Повечето хора пазаруват въз основа на марката и малцина потребители ще отделят време да се оглеждат за модели, които са изцяло проектирани и сглобени в Швейцария. Ако на лицевата страна на часовника се появи одобреният от правителството етикет Swiss made, това е достатъчно за почти всички.
Няма как да не се запитаме обаче как това ще се пренесе върху смарт часовниците. С нарастващата популярност на умните часовници от марки като Apple (създадена през 1976 г.) и Samsung (1938 г.), традиционните швейцарски производители като TAG Heuer и Montblanc (1906 г.) също започнаха да произвеждат свои смарт варианти. Въпрос на време е да разберем дали идеята за "Swiss Made" ще се хареса и на тези купувачи.
Малко хора пазаруват часовници единствено въз основа на това дали на циферблата е написано "Swiss made". Марките имат отговорността да поддържат репутацията си по начин, който считат за подходящ.
За много луксозни часовници като Rolex, Patek Philippe и Audemars Piguet (основана през 1875 г.) това означава гарантиране на 100% швейцарско производство. Други марки като Tissot (1853 г.) и Swatch (1983 г.) могат да използват повече компоненти от международни източници, спазвайки минималните законови изисквания.
Потребителите, които се интересуват от тези неща, трябва да проверят сами. Крайният продукт вероятно ще бъде висококачествен часовник, какъвто е бил и през последните десетилетия. Ако искате прецизност, швейцарските часовници са добър избор.
Прочетете още: Покупка на Швейцарски Часовник | За Какво да Внимаваме?