-
Количката е празна!
Повечето хора, които днес носят пилотски часовници, не летят със самолети. И истинските съвременни пилоти не разчитат на пилотски часовници. Но нищо от тези неща няма значение, защото това, което представляват тези някога важни инструменти, ги прави толкова привлекателни.
Може би дори повече от часовниците за гмуркане, пилотските часовници навяват приключения - независимо дали става въпрос за опасните експерименти на първите авиатори, опасните работни места на военните пилоти или дори за ослепително техническите пилотски кабини на търговските авиокомпании. Те могат да предизвикат чувството на удивление, което широката общественост е изпитвала към полетите през XX в. (преди пътуването със самолет да се превърне в ежедневна необходимост за пренасяне на превоз на хора, каквото е предимно днес).
Преди всичко обаче те са изпълнени с история. Пилотите са използвали часовниците по много начини и часовниците са приемали много форми през десетилетията. Те варират от такива с основен акцент върху издръжливостта, точността на отчитане на времето и обикновената четимост до такива, претрупани със скали и сложни функции за всякакви приложения. Разнообразието е още една част от това, което прави този вид часовници толкова забавни и интересни. И без значение какъв пилотски часовник може да имате на ръката си, той ще има осезаемо усещане за предназначение.
Следващите часовници илюстрират колко широк може да бъде спектърът на пилотските часовници и въпреки това всеки от тях е безспорно емблематичен (поне сред производителите). Възможно е да има и исторически важни часовници (като Longines Hour Angle), както и още много други много класни и интересни такива, но тук изтъкваме тези, за които смятаме, че всеки новодошъл в областта на часовниците би трябвало да знае на първо място. Нека техните истории и въздействащи дизайни бъдат като ориентири при по-задълбочено разглеждане на тази обширна тема - или при следващата ви покупка.
Произведено от: Cartier
Година на въвеждане: 1904
Първият специализиран мъжки ръчен часовник е бил и пилотски часовник. Разбира се, за съвременните ни очи той изглежда елегантен и не притежава много характеристики, които можете да откриете сред другите пилотски часовници, но Cartier го е направил специално за един от първите авиатори, за да го използва по време на експерименталните си полети - по времето, когато ръчните часовници са били (предимно) само за жени. Може би това е първият пилотски часовник, но влиянието му се усеща още по-силно в дамските часовници и в еволюцията на самите ръчни часовници.
Произведени от: Zenith, Longines, Helvetia и др.
Година на въвеждане: Началото на 1900 г.
Характерните арабски цифри с големи размери, стрелките в катедрален стил, безелът с жлебове, гигантската коронка за работа с ръкавици... всички те са отличителни черти на някои от най-ранните часовници с аеронавигационна насоченост. Първоначално обаче те не са били свързани с авиацията - джобните часовници от онова време са имали подобен дизайн, а понякога са били превръщани и в ръчни часовници и използвани от войниците на терен.
Въпреки че характеристиките са били донякъде общи и са произвеждани от редица компании, днес те може би се свързват най-много със Zenith. Компанията има претенции за един от най-ранните и най-забележителни примери за тях в часовника, който авиаторът Луи Блерио закача на китката си за пионерския си полет през Ламанша през 1909 г. Това е един от най-ранните примери за пилотски часовник във вида, в който ги разпознаваме днес, а по-късно компанията произвежда бордови уреди с подобни характеристики.
Произведени от: IWC, A. Lange & Söhne, Wempe, Laco, Stowa
Година на въвеждане: Началото на 40-те години
Началото на 40-те години, Германия. Война. За германските военновъздушни сили са изработени няколко стила часовници, които са станали образец за безброй други. Те са наречени с немската дума за "пилот": Flieger или с немската дума Beobachtungs-uhren, милостиво съкратена на B-uhr (или множествено число: B-uhren), което буквално означава "часовници за наблюдение".
Дизайнът, известен като тип А, се характеризира с опростеност и фокус върху четливостта. Триъгълникът на 12 часа има за цел да помогне за незабавното ориентиране на погледа на пилота, стрелките са удебелени за лесно разчитане, а коронката е голяма и позволява управление с ръкавици. Самите часовници също са били огромни, с ширина 55 мм, въпреки че съвременните версии за щастие са по-удобни за носене. Друга емблематична еволюция на дизайна се открива в Mark XI, произвеждан от IWC и Jaeger-LeCoultre.
Произведени от: IWC, A. Lange & Söhne, Wempe, Laco, Stowa
Година на въвеждане: Началото на 40-те години
Наред с тип A се произвежда и тип B. По-натовареният циферблат подчертава минутите на външния ход, а много късата стрелка показва часовете в центъра. Докато Type A е бил по-стандартен дизайн на часовник, направен за оптимизиране на основното отчитане на времето, характеристиките на Type B са били специално предназначени за навигаторите.
Подобно на тези Fliegers и други ранни пилотски часовници, точността и четливостта с луминисцентни елементи на циферблата са били важни характеристики. Необходимостта е изисквала също така те да бъдат издръжливи и антимагнитни. По-късно към тези Flieger A и B, които са само за време, се присъединяват и варианти с хронограф, наречени, естествено, Fliegerchronograph.
Произведени от: Heuer, Leonidas, Sinn
Въведена година: 1955
Любими на колекционерите, тези хронографи са легендарни с това, че са били предназначени за военни цели, че имат невероятна изработка и качество и че разполагат с екзотичната вече функция flyback chronograph - но също така и с това, че са перфектни спортни часовници от съвременна гледна точка.
Не пречи и фактът, че за разлика от много винтидж часовници, които са много малки, и някои пилотски часовници, които са гигантски, часовниците "Bund", както ги наричат, са с размер 42 мм, който се усеща съвременно. Хронографът "flyback" е функция, която се среща при редица пилотски хронографи, предлагаща възможност за рестартиране на хронографа, без първо да се налага да го спирате и нулирате.
Произведено от: Breitling
Година на въвеждане: 1954
Докато някои пилотски часовници залагат на минимализъм с цел четливост, Navitimer на Breitling е пълна противоположност - ето колко различни могат да бъдат пилотските часовници. Navitimer има външен вид, който не прилича на нищо друго, с циферблат, който е толкова претъпкан със скали и индикации, че сякаш отразява главозамайващия набор от контролни уреди в пилотската кабина.
Налице е хронограф с неговите подциферблати, както и тахиметър и дори безел с плъзгащо се устройство, което може да се използва за редица различни изчисления. За разлика от много други часовници в този списък, той не е произведен за военните и по-скоро е разработен за Асоциацията на собствениците и пилотите на самолети през 50-те години на миналия век.
Произведен от: Omega
Година на въвеждане: 1957
Със сигурност астронавтите се считат за пилоти, нали? В този смисъл Omega Speedmaster може би е най-известният пилотски часовник от всички - въпреки че е замислен като състезателен хронограф, както показва името му. Ако все още не познавате лунния часовник, прочетете историята му в нашия блог.
Това е история, която е разказвана милиони пъти, но е достатъчно да кажем, че Omega Speedmaster си е осигурил място в историята, след като е бил избран от НАСА за космическите ѝ мисии и най-вече след като е придружил първите хора по време на полета им до Луната. Вариациите в тази колекция са огромни, но все пак можете да се сдобиете с часовник, почти идентичен с тези, носени от астронавтите.
Произведено от: Ролекс
Година на въвеждане: 1954
Много от най-емблематичните пилотски часовници са имали изключително важно приложение като навигацията, но когато през 1954 г. Rolex представя своя часовник GMT, той се ръководи от друга потребност на пилотите: пилотите, които пътуват между часови зони, трябва да следят едновременно времето на дома си и това на текущата си дестинация.
Rolex предлага 24-часова стрелка, която може да се използва в комбинация с въртящ се 24-часов безел. Най-отличителната черта е двуцветният безел, който има за цел да предложи лесно визуално представяне на дневните и нощните часове.