-
Количката е празна!
Може ли компания, известна с това, че произвежда добри тениски поло, да произвежда и качествени часовници?
Този въпрос ни се задава често от купувачи, които купуват часовници за първи път.
В тази статия отговаряме на този въпрос, като разглеждаме отблизо марката Lacoste и историята, която стои зад емблематичното й лого на влечуго.
Жан Рене Лакост е изключително успешен френски тенисист, който през 20-те и 30-те години на миналия век печели 7 титли от Големия шлем. Той е и моден дизайнер, известен с изобретяването на тениската поло.
Благодарение на любовта си към тениса той създава машината за тенис топки и първата стоманена ракета за тенис. Заедно с Андре Гилие, собственик и президент на най-голямата френска компания за облекло по онова време, той основава La Chemise Lacoste през 1933г.
Lacoste има едно от най-разпознаваемите лога на марката. И докато на повечето модни компании им трябват няколко години, за да постигнат това, Lacoste се превръща в мигновен хит, правейки революция в спортната мода.
Рене Лакост е наричан “Крокодила” заради начина, по който се справя с опонентите си. Съществуват множество версии за историята на прозвището, но некрологът на сина на Лакост, Бернар, от 2006г. в New York Times е по-достоверен.
Легендата разказва, че по време на пътуване до Бостън с френския отбор за купа “Дейвис” Lacoste се обзалага с треньора си за куфар от алигаторска кожа, който вижда в магазин в Бостън. След това печели шампионата и моли приятеля си Робърт Джордж да изработи и бродира логото на крокодил върху якето му. Зеленият крокодил оживял.
През 2006г. Lacoste SA сключва лицензионно споразумение с базираната в Ню Джърси Movado Group за производство и дистрибуция на часовници Lacoste.
Първата колекция, вдъхновена от Movado, се появява на пазара през 2007г. Оттогава насам часовниците Lacoste се предлагат в много спортни и декоративни стилове – от крещящи и провокативни до естетически и изтънчени.
Интересно е, че Lacoste произвежда часовници много преди партньорството с Movado. Въпреки това не е ясно кога са дебютирали часовниците Lacoste. В Уикипедия те се споменават само бегло като един от многото продукти, които Lacoste добавя към своята гама през 90-те години на миналия век. Един източник посочва датата 1993г.
През 2012г. швейцарската семейна група Maus Freres SA придобива Lacoste SA. Лицензионната сделка между Lacoste и Movado не е засегната.
Lacoste е компания с дълга и интересна история. За съжаление, часовниците с марка Lacoste не са толкова богати на исторически факти и затова ще ви бъде простено, ако сте скептично настроени към притежаването на ръчен часовник Lacoste. Въпреки това те се вписват добре в усещането за мода и стил на марката, предлагайки голямо разнообразие от възможности за лоялните към нея.
Когато чуете думата “Lacoste”, се сещате за малкия, но емблематичен зелен крокодил на лявата гърда на поло тениската. През 60-те години на миналия век Дуайт Айзенхауер, тогава президент на САЩ, е сниман да играе голф с тениска на Lacoste. Тази тенденция, започнала още през 50-те години на миналия век, когато Lacoste пуска на пазара цветните си поло тениски, достига своя пик през 70-те години.
След шумно отразения конфликт с китайската компания Crocodile Garments те са принудени да разширят предлагането си. След това Lacoste трябва да се справи с друга модна къща – новозеландската Crocodile International. Въпреки че не можем да навлезем в правните особености на тези спорове за авторски права, твърдим, че Lacoste има толкова солидна репутация, че другите искат да се възползват от нея.
Успехът на Lacoste и дългогодишната репутация на спортните модели са тясно свързани с умението им да използват силните страни на марката. Но когато става въпрос за часовници, те не успяват да се възползват от наследството на компанията, особено като се има предвид разнообразието на предложенията им. Те започват като компания с една продуктова линия и се справят добре, докато не се диверсифицират.
Решението за разширяване на предлагането не е непременно прибързано, но по този начин те не успяват да използват максимално потенциала си за дизайн на часовници. Разглеждайки техните модели бихме казали, че те са навсякъде. Техният елегантен часовник например не е от онези ръчни часовници, които бихте носили в заседателната зала.
По-голямата част от часовниците на Lacoste са кварцови, макар че има и няколко автоматични модела. Последните също следват подобни вкусове и предпочитания като другите модни часовници, предназначени за широкия пазар. Освен популярното име и съответната цена, те не разполагат с много предимства от гледна точка на лукса.
Часовниците Lacoste се проектират и произвеждат във Франция по лиценз на Movado Group. Наблюдатели предполагат, че кварцовите им механизми се доставят от Япония, но други смятат, че са швейцарски. Последното изглежда по-правдоподобно; в противен случай лицензионната сделка с Movado не би имала смисъл. Те просто не се предлагат на пазара като “швейцарско производство”.
Movado притежава изцяло четири други марки: Concord, Ebel, Olivia Burton, MVMT и водещата си линия Movado. Лицензираните им марки включват Tommy Hilfiger, Hugo Boss, Scuderia Ferrari, Lacoste и Coach.